Skip to main content

להכיר לתינוק שלך את העולם שבחוץ: בטיחות התינוק מחוץ לבית

העולם שבחוץ מלא במראות, צלילים ושפע דברים שניתן לחקור או לגעת בהם. בילוי מחוץ לבית עם תינוקכם יכול לתרום להתפתחותו ע"י הפעלת החושים שלו ולטעת בו זיקה לטבע אשר תלווה אותו לכל אורך חייו.

אתם ותינוקכם יכולים לצאת החוצה בזה הרגע. רופאי ילדים רבים ממליצים להרחיק תינוקות רכים ממקומות הומי אדם ושופעי חיידקים. עם זאת, כל עוד אתם נוקטים אמצעי זהירות מתאימים, יציאה מחוץ לבית היא דבר נהדר לכולם – במיוחד להורים עייפים!

מתי חם מדי, קר מדי או רטוב מדי לקחת את התינוק אל מחוץ לבית?

הנה כמה מהדרכים הטובות ביותר להתכונן עם תינוקכם לחום הקיץ, למזג אוויר קר או גשום, לרוח או במקרים חריגים אף לשלג.

חום הקיץ: צאו עם הילד בבוקר או בשעות הערב המוקדמות כדי להימנע מהטמפרטורות הגבוהות ביותר של היום. דאגו לכך שהתינוק יחבוש כובע ובגדי כותנה בעלי גוון בהיר. הימנעו משהייה באור שמש ישיר וחפשו מקומות מוצלים. קחו בקבוק מים עם שפריצר והשתמשו בו לצינון מהיר. כמובן, השתכשכות עם התינוק בבריכה, במעיין או בנחל מרעננת אף היא!

מזג אוויר קר או גשום: הלבישו את התינוק בכמה שכבות לבוש דקות, כובע חם, כפפות, ונעליים או גרביים עם בידוד טוב. כדי לוודא שהתינוק אינו מתחמם יתר על המידה, הניחו את ידכם על עורו מתחת לבגד ובדקו את חומו, הסירו אחת משכבות הביגוד במידת הצורך. כלל אצבע עבור תינוקות גדולים יותר ופעוטות  הוא להלביש אותם בשכבה אחת נוספת מעבר למספר שכבות הביגוד שמבוגר היה לובש באותם התנאים.

רוח: אם תינוקכם מפגין סימנים של אי נוחות, ואינכם יכולים לסוכך עליו מפני הרוח, הכניסו אותו פנימה אל הבית.

שלג: פתיתי שלג הם דבר קסום, במיוחד עבור תינוקות. השיגו עבור התינוק חליפת שלג כדי שיוכל ליהנות מהחוויה.

איך אוכל להגן על אור התינוק מפני השמש?

השמש היא חיונית: עוזרת לצמחים לגדול, שומרת על חום גופינו ומסייעת לנו לראות את העולם המקיף אותנו. אבל- חשוב לזכור שעורו של התינוק רגיש מאד לקרני השמש

הנה כמה עצות שיסייעו להגן על עורו של תינוקכם מהשמש:

  • המנעו משהייה בשמש בשעות החמות ביותר של היום בין 10:00-14:00.
  • הישארו בצל, אך זכרו שגם בצל תיתכן קרינת שמש הפוגעת בעור. מים, חול ושלג  מגבירים את קרינת השמש, לכן עליכם לשים לב לסביבה בה אתם נמצאים.
  • הלבישו את התינוק במכנסיים ארוכים וקלילים, חולצות דקות עם שרוול ארוך, וכובע רחב שוליים המצל על הצוואר על מנת למנוע כוויות שמש.
  • אפילו בימים מעוננים ובעת הנסיעה ברכב, השתמשו בקרם הגנה המותאם לתינוקות. אם תינוקכם הוא בן 6 חודשים או פחות- התייעצו עם רופא הילדים שלכם לגבי שימוש בקרם ההגנה.

אבל הטבע כל כך... מלוכלך!

אל תדאגו אם תינוקכם מתלכלך בעת השהייה בחוץ. מספר גדל והולך של חוקרים מאמין כי משחק בחול חושף את הילדים למגוון חיידקים, וירוסים ומיקרובים אשר מחזקים את המערכת החיסונית שלהם. אולי בכל זאת כדאי לשחק בעוגת בוץ...!

כיצד אוכל לדעת אם צמח כלשהו מסוכן?

הכנת משרוקית מעלה, אכילת תפוזים, הפרחת סביון אביבי (סבא) באויר: רוב הצמחים והפרחים הם חלק מעונג הילדות בחיק הטבע.

מומלץ לעיין באתר של עמותת "בטרם לבטיחות ילדים" למידע נוסף אודות צמחים רעילים או בעלי השפעות לא רצויות הנפוצים בישראל

  • התייעצו עם רופא הילדים אם אתם חושבים שיש לילדכם פריחה אלרגית.
  • תינוקות חוקרים את העולם באמצעות הכנסת כל דבר הנקרה בדרכם אל פיהם. עם זאת, צמחים מסוימים רעילים למאכל.

כיצד ניתן להרחיק את החרקים?

לא כל החרקים הם חמודים כמו פרות משה רבנו ופרפרים, אך זה לא צריך למנוע מכם לצאת מהבית ולבלות בחיק הטבע.

יתושים: הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני יתושים היא למנוע את התרבותם. יתושים מתרבים במים עומדים, לכן עליכם להסיר עציצים ולסתום חורים בגינה או בחצר שלכם, במקומות בהם מים עשויים להיקוות.

לאחר מכן, ליתר ביטחון, צרו קשר עם הרשות המקומית ובררו אם באזור מגוריכם ישנן מחלות המועברות על ידי יתושים (כגון קדחת הנילוס המערבי) והאם מתוכננת הדברה.

קרציות: קרציות חיות בסביבה חמימה ולחה, במיוחד בסביבת עצים, דשא או עשב. כאמצעי זהירות, הלבישו את תינוקכם בביגוד בעל גוונים בהירים, אשר יאפשר לזהות קרציות בקלות. עם חזרתכם הביתה, בדקו את עורו ושערו של התינוק על למנת לאתר קרציות. ודאו שאתם מסירים את הקרציות שאתם מוצאים במהירות האפשרית, והיוועצו ברופא שלכם בעת הצורך.

חרקים עוקצים: דבורים, צרעות וחרקים עוקצים אחרים אינם עוקצים אלא אם כן מתגרים בהם או שהם חשים מאוימים, אולם תינוקות עשויים להטריד חרק כזה בשוגג. אם תינוקכם נעקץ, סביר להניח שאזור העקיצה יתנפח והתינוק יחוש כאב – תופעות שישככו בתוך מספר שעות. חשוב להסיר את העוקץ - השתמשו בציפורן כדי לגרד את העוקץ החוצה בצורה אופקית. לאחר מכן, טבלו בד במים קרים, הניחו אותו על אזור העקיצה ולחצו על מנת להפחית את הכאב והנפיחות.

תגובה אלרגית: במקרים נדירים, תינוקכם עשוי להיות אלרגי לעקיצת דבורים, דבר שעלול להיות מסוכן מאוד. התסמינים של אלרגיה זו כוללים: הופעת פריחה בחלקים רבים של הגוף, קוצר נשימה, לשון, ידיים או פנים נפוחות, חולשה ואובדן הכרה. התקשרו מיד למוקד 101 של מגן דוד אדום בישראל.

תכשיר דוחה חרקים: תכשירים דוחי חרקים, אשר מסומנים בסימון "מתאים לכל המשפחה", בדרך כלל מתאימים לשימוש בתינוקות ופעוטות מעל גיל חודשיים. שוחחו עם רופא הילדים שלכם לפני שתשתמשו בתכשיר דוחה חרקים עבור תינוקכם.

האם תינוקות יכולים לסבול מאלרגיות עונתיות, כמו קדחת השחת?

ככל הנראה זה לא צריך להדאיג אתכם - לעת עתה. נדיר שתינוקות חווים אלרגיות עונתיות, מהסיבה הפשוטה שהם אינם חיים מספיק זמן כדי לפתח אלרגיה כזו. אולם עם הגיע הילד לגיל 3 בערך, עלולות לצוץ אצלו אלרגיות עונתיות, ורופא הילדים שלכם יכול להדריך ולהנחות אתכם בנוגע לאופן הטיפול באלרגיות הללו.

מגרשי משחקים הם המקום המושלם עבור הפעוט שלכם למציאת חברים חדשים בעת השהייה מחוץ לבית.

הורים בכל רחבי העולם סומכים על ג'ונסונס® בטיפול בתינוקותיהם

אנו מחויבים לעבוד עם הורים, מומחי בריאות ומדענים על מנת להבטיח שמוצרינו ימשיכו לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות, איכות וטיפוח.

חזור למעלה