Skip to main content

Main menu

Main menu

מיומנה של אמא עייפה

היום, אני רוצה לשתף אותך במחשבותיי על המושג "חופשת לידה".
נתחיל בהיכרות: שמי מיכל, בת 39, כתבת בריאות וגם מדריכת פילאטיס במקצועי, אמא ל – 4 ילדים, שנולדו בארבע השנים האחרונות, רובם מתוכננים (חוץ מהתאומים שהגיעו אחרונים ולהם דווקא לא ציפיתי)
בואי נתחיל מתאום ציפיות עם אותו מונח בלתי ברור. כל אמא תעיד שהקשר בין חופשה, נופש, בטן –גב או כל סיטואציה אחרת שכוללת בתוכה את המילה 'שלווה', לבין המונח "חופשת לידה" הינו מקרי לחלוטין.
בטח כבר קלטת שאחרי כל הלילות נטולי השינה, ההיאבקות עם החזרה לשגרה או למשקל, יש דבר אחד ששווה את כל זה: הידיעה שקיבלת חבר/ה קטנ/ה לחיים, כשהידיים הקטנות שלו/ה מחבקות אותך, את פשוט מתמוססת.

"תשני כשהוא ישן", "תתכונני להתאהב" – העצות שבטוח את כבר שומעת
עוד בתקופת ההיריון שלך, בטוח שכבר יצא לך לשמוע שפע של עצות שנועדו להסביר לך מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד. הנה כמה מהן: "תישני כשהוא ישן" (נו, טוב – זה רק לפעמים עובד), אל תשכחי את עצמך (בטח שתשכחי, אבל כשתיזכרי בשלב מסוים, ההכרות החדשה עם עצמך תעשה אתך פלאים), תתכונני להתאהב (בסדר, בסדר, בלי לחץ. דייט ראשון, דייט שני, ואחר כך נדבר)
ואם זה לא מספיק, תמיד יש את המטיפים: "שלא יתרגל", הרשי לי לתרגם: שלא יתרגל להירדם בנדנוד, שלא יתרגל למוצץ, שלא יתרגל להירדם עם בקבוק כי זה פוגע בשינה. ובכן, בואי נעשה סדר: בחודשים הראשונים פשוט תעשי כל דבר שיעזור לך ולו: תנדנדי, תרקדי, תקפצי, תתני מוצץ, אל תתני מוצץ. אחרי שיעברו כמה חודשים (וגם תקופת הגזים תהיה מאחורייך), יהיה לך זמן להתחיל בהרגלים חדשים.

ועכשיו לתכלס – מה באמת יכול לעזור לך לעבור את התקופה שלאחר הלידה?


שלב א: ההלם הראשוני
בשלב הזה, לאחר שעברת את ההלם הראשוני ולמדת כבר איך מחתלים, איך עושים אמבטיה, ומה עושים כשהוא לא מפסיק לצרוח את מוזמנת להירגע ולהתייעץ עם אמא/אחות/חברה טובה ולקבל עצות אונליין.

הנה כמה עצות שיעזרו לך לתפקד קצת יותר בקלות:

שרייני לך עזרה קבועה
כדאי שתשרייני לך יום קבוע שבו מישהי באה לעזור לך (קרובת משפחה או בייביסיטר). כך תוכלי לנשום מעט לרווחה ולדעת שהתינוק/ת שלך בידיים טובות. מודה שאני הצלחתי אפילו לישון כמה שעות מידי פעם בזכות אימי וחמותי. אם התקציב מאפשר לך, תוכלי לדאוג לסטודנטית חרוצה שתגיע מידי פעם לדאוג למטלות הבית השוטפות. שעתיים של עבודה במשך פעמיים בשבוע לא יעלו לך הון והן יספיקו לביצוע שפע של מטלות בית שלא יהיה לך ראש או זמן לבצע.

שחררי:
אין דרך אלגנטית יותר לנסח את זה. כן, אני יודעת שהדבר האחרון שיתחשק לך זה לשמוע איזו דודה בקניון אומרת לך שאת צריכה לכסות את התינוק כי קר לו, או שצריך לטפוח לו על הגב כדי שיעשה גרעפס (ממש לא נכון, ליטוף קל זה מספיק), אבל תני לי לתת לך עצה בנושא הזה: במקום להתעצבן, תגידי תודה רבה, תסתובבי ותעשי מה שבא לך. הרי רוב האנשים האלה לא באמת רוצים לפגוע, אז למה להתעצבן?
הרבה יותר נחמד לחייך, לא?

תלמדי לא להיות מושלמת:
אם כבר מדברים על שחרור, אחרי יום שלם של פליטות, כביסות, חיתולים וגרעפסים, סביר להניח שלא בדיוק תראי כאילו זה אתה יצאת מ"ווג מגזין", ותני לי לגלות לך סוד: גם הבית שלך לא. אז, אם את מאלה שתמיד צריכות להראות מתוקתקות, ויש לך כח וזמן להשקיע בזה, שיהיה בכיף אחותי. ואם את מתבאסת מהעובדה שאת נראית כמו אחרי מכת ברק והבית נראה כמו אחרי אסון צונאמי, זה בסדר. תני לעצמך זמן, הכביסה לא תברח לשום מקום. הי, זה לא לנצח, את יודעת.

תתכונני לריב עם בן הזוג:
גם אם אתם הכי מאמושים ביחד, וכל היום רק שולחים אחד לשנייה לבבות, בלונים וסמיילים, לרוב אין מנוס מהעניין: כשתינוק מגיע לעולם הוא גם מביא איתו, איך נקרא לזה? "חילוקי דעות" עם הפרטנר שלך לחיים, הכי כדאי לקבוע שעה קבועה בכל ערב כדי לדבר על הדברים. בכל מקרה, בסוף דברים לרוב מסתדרים והכל חוזר לשגרה. אגב, אם זה לא עובר, יש אנשי מקצוע שתמיד יכולים לעזור.


שלב ב: ההתייצבות:
בשלב הזה, אחרי שהתייצבת והבנת את מקומך בעולם (מי אמרה לישון עד עשר בבוקר בשישי ולא קיבלה?), הגיע הזמן לנסות להחזיר מעט את החיים שלך למסלולם.

כושר גופני:
אם אנחנו כבר מדברות על מסלול, אז כדאי שתכירי את זה הקרוב לביתך. אחרי שעברו 6 שבועות מהלידה ולאחר שתקבלי אישור מהרופא שהכל בסדר ושאפשר לחזור לכושר, אין דבר יותר ממריץ ומשחרר מטיול ברגל או ריצה קלה בפארק. בכלל, כושר גופני משחרר אנדורפינים ועוד כל מיני חומרים טבעיים שפועלים ממש כמו סמים טבעיים על הגוף ונותנים תחושה טובה.
זה מצוין, בעיקר מכיוון שרוב הנשים חוות דכדוך כלשהו לאחר הלידה, שעלול לגרום להן להסתגר ומונע מהן להיות פעילות וחיוניות. הריצה יכולה לעזור מאוד בעניין הזה. (שלא לדבר על קו המותניים שלך שלא היה מתנגד לפגוש אותך מחדש).
עוד משהו טוב שתוכלי לעשות למען הגוף שלך הוא לחזק אותו עם תרגילי פילאטיס. למה דווקא פילאטיס? מעבר לעובדה שתרגישי הרבה יותר חטובה ובריאה, יש כמה תרגילים שמאוד חשוב לבצע לאחר לידה, כיוון שבמהלך הלידה עלולים להיפגע שרירי רצפת האגן שלך (אותם שרירים ששומרים בין היתר על תקינות שלפוחית השתן שלך, מסייעים להנאה בסקס ועוד).
רוצה דוגמה? את התרגיל הזה תוכלי לבצע בכל מקום, גם בישיבה, אפילו ממש עכשיו בזמן שאת קוראת. נסי להחזיק את שרירי הנרתיק שלך כאילו את מתאפקת לפיפי. הצלחת? יופי, כעת עשי את זה בהדרגה תוך שאת סופרת עד שלוש ושחררי. חזרי על הפעולה במשך 5 פעמים ועשי זאת פעמיים שלוש ביום.

נא להכיר: התינוק/ת שלך:
אז אחרי שהבנת את עקרון ההאכלה, ההרדמה ובכלל איך לתפעל את הדבר הקטן והמתוק הזה, הגיע הזמן לעשות היכרות מקרוב. דברי אליו/ה, שירי לו/ה, ספרי לו/ה סיפורים או סתם שבי איתו על ספסל ברחוב. נכון, אולי תרגישי קצת דבילית לדבר אליו בהתחלה אבל כך נבנה קשר. אחרי הכל, הפלא הקטן הזה היה עד לפני רגע ממש בתוכך, מטורף לא?

צאי בלעדיו/ה!
נכון שרוב היום את איתו, עובדת בלהיות אמא, ושבערב כל מה שמתחשק לך לעשות זה לזחול למיטה ולהתפלל שייתן לך מעט שקט. אבל ברגע שתתקלחי, תתלבשי ותצאי מהבית, תביני שעשית טוב לעצמך. קודם כל גם לחברות שלך מגיע יחס (אני מודה באשמה – אני מעט הזנחתי את הנושא במהלך חופשת הלידה האחרונה שלי אבל אני מנסה לפצות על זה, סליחה בנות), צאי לשופינג, לסרט, טיילי ברחוב, לכי לחוג מקרמה. כל מה שעושה לך טוב בלי תינוק/ת ברקע, חמוד ככל שיהיה.

גלי את השופינג און ליין
אם עדיין לא גילית את ההמצאה הגאונית הזאת, במהלך חופשת הלידה שלך בטוח תשמחי לעשות היכרות. אני למשל, מעולם לא קניתי בגדים באינטרנט. תמיד אהבתי ללכת לשופינג, למדוד ולראות. בחצי שנה האחרונה הפכתי להיות גרופית של אתרי הסחר. בנוסף, גם הבנתי שבמקום להסתובב שעות בסופר בין המלפפונים לקוטג', אפשר להזמין הכל און ליין. זה מגיע ארוז, יפה ובזמן. למה לבזבז זמן יקר שאין לך?

וזהו, אז כמו שאמרתי, בהחלט מחכה לך תקופה מאתגרת, מרגשת, מתישה - הכל ביחד. אבל אני בטוחה שעם מעט סבלנות, אהבה ורצון, תצליחי לעבור אותה בכיף רב ולהפיק ממנה את הכי טוב שאפשר. בינתיים תיהני מהרגע. שיהיה בהצלחה!

חזור למעלה